Näkymä Tahko Alpine Ski -pelistä

Virtuaalisella laskettelupelillä markkinoidaan Tahkoa maailmanlaajuisesti

Kuopio-Tahko Markkinoinnin tilaama Tahko Alpine Ski virtuaalipeli leviää ilmaiseksi Steam-verkkokaupassa. Peli on saanut hienon alun ja paljon positiivista huomiota. Pelin toteutti kuopiolainen 3D Talo.

Pelin kehittäminen aloitettiin vuonna 2017

Kun Tahko Alpine Ski peliä alettiin kehittämään, oli ensimmäisenä ajatuksena tehdä messukäyttöön soveltuva peli, jossa kuitenkin olisi mahdollisimman realistisesti tavoitettu Tahkon tunnelmaa.

“Pari vuotta sitten oli kova halu lähteä Kiinan matkailumarkkinoille. Sama ajatus oli kuitenkin kaikilla muillakin, joten oli tarve erottua joukosta. Juuri erottuminen mielessä kontaktoimme 3D -taloa ja tavoitteena oli tehdä virtuaalitoteutus, jolla pystyisimme esittelemään aluetta ulkomailla. Yhtenä ideana mukana oli virtuaalinen laskettelupeli ja sitä lähdettiinkin tekemään. Tulos on erittäin päräyttävä ja peliä on nyt käytetty hyvällä menestyksellä messuilla sekä muissakin tilaisuuksissa”, kuvailee projektin alkua Kuopio-Tahko Markkinointi Oy:n toimitusjohtaja Wille Markkanen.

Peliä on käytetty messuilla ja vastaavissa markkinointitilanteissa, missä peli onkin toiminut erittäin hyvin. Kiinnostuneita pelaajia on aina riittänyt ja pelaajat ovat pitäneet kokemastaan. Tästä johtuen 3D Talon asiantuntijat esittivät pelin lataamista  Steam verkkokauppaan kaikkien ilmaiseksi pelattavksi.

“Steam on markkinointiväylänä minulle täysin uusi mahdollisuus, mutta nyt olemme saaneet auki aivan uudenlaisen markkinointikanavan pelimaailmassa. Nyt onkin mielenkiintoista seurata, miten peli puree ja mitä uusia mahdollisuuksia tästä aukeaa. On huimaa ajatella, että joka puolella maailmaa ihmiset laskettelevat virtuaalisesti Tahkolla ja näin paikka tulee tutuksi aivan uudelle kohderyhmälle”, kertoo Markkanen.

Steam on maailman suurin pelien ja digitaalisisältöjen jakelukanavq ja siellä on tähän mennessä julkaistu jo enemmän kuin 30 000 peliä. Rekisteröityneitä pelaajiakin  on yli 150 miljoonaa. Steamin yksi kiinnostavista piirteistä on pelien rankkaaminen ja arvostelu, mikä onkin pelaajien kannalta hyvä asia johtuen pelien suuresta määrästä.  Tahko Alpine Ski on heti alkuaikoinaan kerännyt positiivisia arvioita ja se on myös päätynyt Steamin sisällä VR sisältöjen kuraattoreiden suosittelulistoille. Arvosteluiden keskiarvo on tähän mennessä hyvä 8/10.

“Steam on iso mahdollisuus, mutta myös kilpailu on kovaa. Erottuminen valtavan tarjonnan joukosta on haasteellista, mutta Tahko Alpine Ski -peli on selkeästi onnistunut pääsemään ensimmäisen portin läpi. Tämä onnistuminen on meille innostava ja motivoi uusiin kokeiluihin”, iloitsee 3D Talon toimitusjohtaja Tatu Säisä.

Tahko Alpine Ski on nähty Steamissa lähes 8,5 miljoonaa kertaa minkä johdosta pelin kauppasivulla on vierailtu noin 65 000 kertaa. Peli on ladattu 4,678 kertaa alle kuukaudessa. Arvosteltuja pelille on tullut 18 kappaletta ja 83 % arvosteluista on myönteisiä – arvostelujen keskiarvo on 8/10. Steam-kuraattoreiden suosituslistoille peli on päätynyt 11 kertaa. Kuraattoreiden arviot ovat tärkeitä, sillä he ovat pelimaailmassa aktiivisia toimijoita ja heidän suosituksia seurataan erittäin tarkkaan.

Peliin on jo mielessä useita kehittämiskohtia

Tahko Alpine Ski kehitettiin alunperin messukäyttöön, johon yksi pelattava rinne oli riittävä. Nyt kuitenkin kun peli annettiin vapaasti ladattavaksi, on pelin kehittämiselle myös erilainen motivaatio.

“Meillä on paljon ajatuksia siitä, miten peliä voisi kehittää eteenpäin. Uusien rinteiden, hyppyreiden, esteiden ja muun mielenkiintoisen lisäksi ehkä kiinnostavin kehittämissuunta on moninpelin mukaan tuominen. Tällöin rinteet voisivat täyttyä virtuaalisista laskijoista ajasta ja paikasta riippumatta. Syntyisi ikään kuin Tahko 2.0, laskettelukeskus, joka on auki ympäri vuoden”, maalailee Säisä tulevaisuutta.

Pelikehityksessä ja virtuaalimaailman ratkaisuissa ylipäänsä kehitys on nopeaa ja kun pelin tekeminen aloitettiin kaksi vuotta sitten, oli tekniikka selkeästi kehittymättömämpää kuin nykyisin. Koska toteutuksessa haluttiin tavoittaa mahdollisimman hyvin reaalimaailmaa vastaava ympäristö, oli edessä työteliäs aika. Nykyisin tekeminen on nopeampaa ja siten myös halvempaa.

“Kun Tahko Alpine Ski laitettiin alulle vuonna 2017 fotogrammetrian käyttö mallinnuksessa ei ollut vielä lyönyt läpi. Haasteita oli, kuten esimerkiksi kopterin lennättäminen rinteen myötäisesti tasaisesti, jotta kamera taltioi maaston muodot juuri oikein. Vuonna 2019 teknologia on kehittyneempää, joten vastaavan projektin toteuttaminen huomattavasti isommassa mittakaavassa on ennen kaikkea mahdollista, mutta myös taloudellisesti kevyempää”, valottaa Säisä.

 

Lisätietoja

Wille Markkanen, toimitusjohtaja
Kuopio-Tahko Markkinointi Oy
Puh: 044 553 7775
wille.markkanen@kuopiotahko.fi

Tatu Säisä, toimitusjohtaja
3D TALO FINLAND OY
Puh:  044 343 0504
tatu@3dtalo.fi

Pelaa Tahko Alpine Ski -virtuaalipeliä