Ctrip alkaa myydä Järvi-Suomen eksotiikkaa kiinalaisille

Kuopio myyntiin Kiinan suurimpaan online-matkatoimistoon

Visit Finland, Järvi-Suomi ja Ctrip (Kiinan suurin online-matkatoimisto) ovat sopineet yhteistyöstä.  Sopimuksen myötä seitsemän Järvi-Suomeen suuntautuvaa matkapakettia pääsee Ctripin kiinalaisille suunnattuun myyntiin. Paketeista kolme kulkee Kuopion kautta.

Ctripin sopimus on tulosta yhteistyöstä Visit Finlandin ja Järvi-Suomen alueiden välillä

Matkailu Kiinasta on viime vuosina ollut nopeassa kasvussa ja kasvun pohjana on ollut kiertomatkat. Pohjoismaihin suuntautuneissa kiertomatkoissa on ollut mukana Suomesta lähinnä Helsinki ja joiltain osin Turun alue. Talvisin parin viime vuoden aikana kasvu lappiin suuntautuneissa matkoissa Kiinasta on myös ollut nopeassa kasvussa.

Järvi-Suomella on upea mahdollisuus päästä mukaan kiinalaismatkailun kasvaviin volyymeihin, koska kiinalaisten matkailun pääaikaa on kesäkausi, jolloin Järvi-Suomi puolestaan tarjoaa parastaan.

Tätä edistääkseen ovat neljä maakuntaa Järvi-Suomesta (Pohjois-Savo, Etelä-Savo, Pohjois-Karjala ja Etelä-Karjala)  sopineet Visit Finlandin kanssa yhteistyöstä Kiinaan suuntautuvassa työssä. Yhteistyö aloitettiin vuonna 2017 ja nyt on saatu aikaiseksi ensimmäinen sopimus, jonka myötä Ctrip alkaa konkreettisesti myymään matkoja alueelle. Alkusysäyksenä Ctrip on erittäin merkittävä, sillä se on maailman toiseksi suurin ja Kiinan suurin online-matkatoimisto.

”Tämä yhteistyö on erinomainen lähtölaukaus yhteiselle markkinalähtöiselle tuotekehitykselle. Ctripin kanssa tehtävällä kampanjayhteistyöllä pyritään kasvattamaan Järvi-Suomen kohteiden näkyvyyttä ja kiinnostavuutta kiinalaisten keskuudessa. Lakeland-brändin tunnettuus ottaa tässä merkittävän harppauksen eteenpäin”, sanoo Järvi-Suomen matkailuyhteistyötä koordinoiva Kiti Häkkinen Business Finlandista.

Sopimusneuvottelut Ctripin kanssa on hoitanut Business Finland ja tarkemmin sen matkailun edistämisestä vastaava yksikkö, joka tunnetaan paremmin nimellä Visit Finland.

Sopimuksen pääkohta ovat kahdeksan kuukauden mittainen markkinointi (joulukuun 2018 loppuun saakka) Ctripin kanavissa, joissa käy 150 miljoonaa aktiivista kävijää kuukaudessa. Markkinointi kohdistuu seitsemään uuteen matkapakettiin, jotka Ctrip on tuotteistanut Järvi-Suomen alueelle ja kolme näistä paketeista pitää sisällään osion Kuopiossa.

Tuotteistuksen pohjana on ollut talven 2017-2018 aikana alueelle tehdyt tutustumismatkat sekä alueiden kokonaisuudet, jotka esiteltiin Kiinassa talven myyntitilaisuuksissa.

”Nyt Ctripin puolesta tehdyt paketit on suunnattu yksittäin tai pienissä ryhmissä matkaileville, mikä sopii erinomaisesti aloitukseksi Kiinasta Kuopion alueelle suuntautuvalle matkailulle. Odotettavissa katukuvaan ei siis vielä ole suuria kiinalaisryhmiä, vaan alkuun päästään maltillisesti”, summaa tilannetta Kuopio-Tahko Markkinointi Oy:n toimitusjohtaja Wille Markkanen.

Kiinalaisten matkailu tulee kasvamaan 7,5% vuosivauhtia

Kiinalaisten matkailu Eurooppaan on lisääntynyt hurjasti viime vuosina ja odotettavissa on voimakasta kasvua myös lähivuosina. Oxford Economic arvioi, että mukaan matkailu Kiinasta Eurooppaan tulee kasvamaan 7,5 prosenttin vuosivauhtia seuraavat viisi vuotta. Oxford Economics on myös arvioinut, että Pohjois-Eurooppa tulee kasvattavamaan osuutta kiinalaisten ulkomaanmatkailusta, kuten onkin jo käynyt viime vuosina. Uusin suuntaus nuoremman kiinalaisen matkailijapolven matkailukäyttäytymisessä (ns. milleniaalit) on omatoimimatkailun suosion kasvu. Omatoimimatkailusta kiinnostuneet myös varaavat matkansa pääosin digitaalisten kanavien kautta.

Vuonna 2017 rekisteröitiin Kuopiossa 494 majoitusvuorokautta kiinalaisille. Kasvun varaa Kuopiossa riittää, kun huomioidaan, että Suomessa rekisteröitiin viime vuonna 362 000 kiinalaisten yöpymistä (sisältäen Hongkongin). Kokonaisuudessa Kiinalaisten yöpymisten määrä Suomeen kasvoi viime vuonna 33 %. Kuluva vuosi (tammi-maaliskuu) on 25 % kasvussa, eli kiinalaisten matkailu Suomeen on selkeästi muuta maailmaa nopeammassa kasvussa. Tällä hetkellä Kiina on Suomen viidenneksi suurin matkailijoiden lähtömarkkina.

”Vuosikymmenen alussa Suomen matkailu kasvoi pääasiassa Venäjän markkinan varassa. Viime vuosina olemme onnistuneet rakentamaan kestävää matkailua useammalta markkinalta ja matkailu Suomeen kasvaa nyt kaikkialta maailmasta. Kiinan ohella suurimmat panostukset kohdistetaan Saksaan, Isoon-Britanniaan ja Japaniin, joiden markkinoilta odotamme kasvua myös tälle vuodelle”, kertoo myyntijohtaja Heli Mende Business Finlandin Visit Finland -yksiköstä.

Pitkällä tähtäyksellä tavoitteena on kasvattaa Suomen kaikkien neljän matkailun suuralueen Lapin, Järvi-Suomen, saariston ja rannikon sekä Helsingin alueen tunnettuutta ympärivuotisina matkakohteina, jotta paine ei kohdistu vain huippusesongeille. Suomessa on jo huippusesonkien aikana pullonkauloja lento-ja majoituskapasiteetissa.

”Kilpailu kiinalaisista matkailijoista on maailmalla kova. Suomen sekä suomalaisten matkakohteiden ja matkailupalveluja tarjoavien yritysten on tärkeää olla mukana markkinoimassa ja myymässä eri kanavissa Kiinassa. Ctripin alustan avulla tavoitamme suoraan kiinalaiset kuluttajat”, Mende jatkaa.

Lisätietoja

Wille Markkanen, Kuopio-Tahko Markkinointi Oy, puh: 044 553 7775, wille.markkanen@kuopiotahko.fi

Kuopio-Tahko alueen kiinankieliset sivut