Welcome to Kuopio in Chinese.

Kuopio-Tahko Markkinointi Oy on hakenut ELY-keskukselta rahoitusta kansainvälisen matkailun kehittämiseksi. Hankkeen nimi on “Kansainvälisen matkailumarkkinoinnin action plan” ja sen erityisenä keskittymiskohteena on Kiina. Hanke sai hyväksyvän päätöksen 31.8.2017.

Kehittämiskeskiössä tuotteistus, paketointi, myyntiketjut ja markkinointi

Kuopio-Tahko alueella otetaan nyt ensimmäisiä askelia Kiinasta ja ylipäänsä Kaukoidästä alueelle suuntautuvassa vapaa-ajanmatkailussa. Ennen hankkeen hakemista tehtiin alueella realistinen tilannekartoitus ja siinä todettiin merkittävimmät kehittämistarpeet:

  • Matkanjärjestäjille suunnattujen tuotepakettien puute
  • Myyntiketjun ymmärrys ja osaaminen
  • Kiinankielisen myynti- ja markkinointimateriaalin puute
  • DMC:n puute alueelta

Hankkeen avulla tähdätään yhteistyön aloittamiseen kiinalaisten matkanjärjestäjien kanssa. Matkanjärjestäjien toiminta perustuu pitkälle paketoituihin ja helposti myytäviin tuotteisiin, jotka sisältävät matkan kaikki olennaiset osat, kuten kuljetukset, majoituksen sekä ruokailuja. Lisäksi paketteihin kuuluu usein erilaisia ohjelmia, kuten luontoaktiviteetteja.

Tuotepaketoinneista useimmiten vastaavat DMC:t (destination management company), jotka hoitavat matkanjärjestäjille palveluiden varaukset ja koordinoinnin kohdealueella. DMC:t ovat myös merkittävä osa myyntiketjua, koska on luonnollista että he myyvät paketteja joita myös koordinoivat.

Lisäksi luonnollisesti tulee olla selkeää ja myyvää materiaalia (tekstejä, kuvia, videoita, verkkosivut, jne…), joiden avulla tuotteet esitellään.

Kaikkia näitä asioita edistetään ja koeponnistetaan nyt alkavassa hankkeessa.

Lapissa kerättyä oppia saadaan alueelle

Hankkeen käytännön toteuttajaa haettiin kesällä kilpailutuksella. Tavoitteena oli löytää kokenut toimija, joka on jo tehnyt Kiinan markkinoilla toimenpiteitä ja siten voi viedä asioita alueella eteenpäin tehokkaasti ja ilman alkuvaiheen tyhjäkäyntiä.

Kilpailutus onnistui ja voittajaksi tuli Rovaniemellä kotipaikkaansa pitävä Wild Nordic Finland. Wild Nordic toimii laaja-alaisesti kiinalaisasiakkaiden kanssa tuottaen ja välittäen ohjelmapalveluita mm. Alitripille, joka on Alibaban, eli maailman suurimman verkkokaupan, matkailuyritys.

“Olemme jo jonkin aikaa tutkineet Järvi-Suomen mahdollisuuksia kansainvälisillä markkinoilla. Nyt avautunut mahdollisuus osallistua alueen tuotekehitykseen sekä ensiaskelmiin Kiinan markkinoilla on meitä motivoiva haaste. Näemme Järvi-Suomessa aidon potentiaalin kasvaa Kiinan matkailumarkkinoilla menestyväksi matkailukohteeksi, koska yksi kiinalaisten tärkeistä matkustusajankohdista on kesällä, mikä sopii hyvin myös Järvi-Suomeen ja on kokonaisuutena myös Kuopio-Tahko alueen vahvuus”, summaa tilannetta Wild Nordicin toimitusjohtaja Sami Päivike.

Wild Nordic tuo alueelle oman työntekijänsä toteuttamaan hankkeen toimintoja. Tekijä on Sisko Hirvonen, joka omaa erinomaisen kokemuspohjan työhön. Hirvonen siirtyy tehtävään Hotel & Spa Resort Järvisydämen operatiivisista johtotehtävistä ja aiempaa kokemusta Hirvosella on myös Lapista DMC-toimistoista.

Tiiviin hankkeen lopuksi tehdään action plan

Nyt alkava hanke viedään läpi erittäin tiiviillä aikataululla maaliskuuhun 2018 mennessä. Luonnollisestikaan hankkeen aikana ei kaikkea Kaukoidän ja Kiinan matkailuun liittyvää saada valmiiksi, vaan hanke toimii ikään kuin aloituspakettina. Hankkeen aikana tehdään ensimmäiset tuotepaketit ja niitä koemarkkinoidaan kiinalaisille matkanjärjestäjille. Tiedossa on myös hyvin pikaisesti eteen tulevia myyntitilaisuuksia eli Kuopion ja Shanghain ystävyyskaupunkiyhteistyön osana järjestettävä workshop Shanghaissa 13.10.2017 sekä ITB Aasia Singaporessa 25.-27.10.2017.

Hankkeen loppuessa maaliskuussa tiivistetään tilannekuva ja tehdään ”Kaukoidän matkailun action plan”, eli suunnitelma jossa kirjataan askeleet lähitulevaisuuteen matkailun kehittämiseksi Kiinasta ja Kaukoidästä. Erityisesti action plan ottaa kantaa myynnin, markkinoinnin ja tuotekehityksen tarpeisiin.

Hankkeen tietojen tiivistelmä

  • Nimi: Kansainvälisen matkailumarkkinoinnin action plan
  • Erityispainotus: Kiinan markkinoiden ensitoimenpiteet: paketointi, myynti ja markkinointi
  • Aika: maaliskuun 2018 loppuun saakka
  • Hankkeen suuruus: 186 000 eur

Lisätietoja

  • Wille Markkanen, toimitusjohtaja Kuopio-Tahko Markkinointi Oy, puh: 044 553 7775
  • Sami Päivike, Toimitusjohtaja Wild Nordic Finland, puh: 050 554 4356
Jaa sivu
facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailfacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail